| |
Stanovisko Food Standards Agency
Než si přečtete stanovisko Food
Standards Agency, přečtěte si následující řádky,
abyste měli možnost si porovnat obě strany mince.
.
„Nějakou dobu se vám může dařit klamat všechny lidi,
některé lidi se vám může dařit klamat neustále,
ale nedokážete klamat všechny lidi pořád.“
– Abraham Lincoln
Pro úplnost by bylo dobré vědět, na jakých základech
vydalo FDA (obdoba našeho Ministerstva zdravotnictví) odmítavé stanovisko.
V roce 1968 se Gladys Planas, chemik z University of the Republic
in Montevideo v Uruguaji, a Joseph Kuc, biochemik z Purdue
University v Lafayette, Indiana, rozhodli dokázat, že stévie má
přirozené kontracepční účinky. Jejich pokus spočíval v tom, že pokusné
skupině krys „ordinovali“ osmnáct dní silný koncentrát stéviové vody
pochybné kvality, tj. použili celou rostlinu, přičemž se mají používat
pouze listy. Samičky takto nadopovaných krys rodily méně mláďat než
kontrolní skupina. Když ale účinky koncentrátu pominuly, nemělo to žádný
vliv na jejich další pohlavní život a ani to nezanechalo nějaké negativní
účinky na jejich potomstvu. Několik jiných laboratoří se pokusilo napodobit
Planasův a Kucův experiment, ale neúspěšně.
James A. May, propagátor stévie, ze sebe udělal pokusnou krysu. Vypil
silný koncentrát (tentokrát čisté) stévie, což mu pochopitelně způsobilo
velkou nevolnost. Sám to popisuje následovně: „Po osmdesáti minutách
cítím nevolnost, bolí mě břicho a trochu mě bolí hlava. Nejsem schopen
jasného uvažování a píšu s obtížemi. Mám silné bolesti žaludku. Kdyby
moje manželka, kterou mám velice rád, byla právě doma, nedokázala by
(ostatně ani žádná jiná žena) mě přimět k milování nebo k jakýmkoliv
romantickým či intimním hrátkám. Můj bože, je mi jasné, jak se ty ubohé
krysí samičky musely cítit. Samičky, které by se v takovém stavu dokázaly
pářit, by nebyly normální. To by musely být nějaké super sex-krysy!
Ubohá bezbranná stvoření. Musím si lehnout. Je mi tak špatně, že nemůžu
pokračovat.“
Trvalo deset a půl hodin, než se James May opět vrátil do normálního
stavu a jeho závěr byl: „Na základě vlastní zkušenosti nevěřím, že žádná
samička, žádné stvoření ženského pohlaví by mělo touhu po pohlavní styku
– ani kdyby partner vypadal jako Gary Grant, Pierce Brosnan nebo Leonardo
DiCapricio! Měla by naprosto jiné starosti. Kdokoliv, kdo přijímá Planasův
a Kucův experiment jako vědeckou studii, potřebuje znovu projít základní
školou. Předpokládám, že lidé z FDA jsou na tom lépe.“
Fascinující, že FDA považuje aspartam za „nejdůkladněji
prozkoumaný produkt na světě“ a naprosto vhodný ke konzumaci navzdory
tomu, že v 84 studiích z 166 se uvádí, že aspartam může poškodit zdraví.
FDA zároveň vydalo prohlášení, ve kterém se říká, že více než 500 studií
vztahujících se na stévii nestačilo stanovit její bezpečnost, přičemž
pouze čtyři byly negativní a to jen díky amatérským zkouškám. Je známo,
že aspartam způsobuje poškození mozku. Možná ti, kdo toto nařízení vydali,
konzumují příliš mnoho aspartamu. Nezapomeňte, že aspartam vyvinula
společnost G.D. Searle Company na léčení žaludečních vředů. Tento přípravek
byl vydáván pouze na lékařský předpis a používá se krátkodobě. Mnoho
doktorů a vědců, kteří aspartam studovali, ho považují za drogu s nebezpečnými
vedlejšími účinky.
Zajímavá je také skutečnost, že FDA v roce 1988 obdržela 6 000 stížností,
z nichž 80 % se týkalo aspartamu. Kolem 13 % bylo proti síře a pět procent
proti glutamátu sodnému a jiným potravinovým přídavkům (barviva, vitamíny,
nitridy atd.).
Stévie je přírodní produkt a nemůže být patentována.
Kdyby však ze stévie byl vyroben nějaký lék, ten by patentován být mohl.
Prodej takového léku by však byl neustále snižován prodejem stévie v
přírodním stavu. Jde tedy FDA ruku v ruce s farmaceutickým průmyslem?
Zakazuje prodej stévie jako potraviny a odstraňuje z trhu produkt, který
by ohrožoval zisky výrobců léčiv? Nejhorší na tom je, že na to doplácejí
lidé, kterým by stévie mohla pomoci.
Kde je tedy pravda? Komu máte věřit? Rozhodnutí záleží na vás. Váš život
a životy vám drahých jsou ve vašich rukou. Chcete dále používat „umělá
sladidla“, která škodí vašemu tělu a mozku nebo dáte přednost přírodnímu
produktu? Poznání obohacené o zkušenosti přinese moudrost do vašeho
života.
P.S. Kdyby to byla opravdu pravda, že stévie má antikoncepční účinky,
nemyslíte si, že by už po tom dávno skočily firmy, které vyrábějí drogy
proti otěhotnění?
|
|